Nejpalčivější problém současnosti je, že na trhu je naprostý nedostatek nových bytů. Zatímco v 80. letech minulého století se v tuzemsku stavělo až 100 000 bytů ročně, v posledních letech je to jen 27–35 tisíc. Odborné odhady hovoří o tom, že v České republice aktuálně chybí 100–150 tisíc bytů v místech, kde lidé reálně chtějí žít.
Rozvoj brzdí nejpomalejší povolovací procesy v Evropské unii a také přeregulovanost
Od roku 1990 stoupl počet stavebních norem víc než desetinásobně. Právě tato zátěž způsobuje, že se staví mnohem pomaleji, ale zároveň významně dráž. Rozumné zjednodušení regulací by podle studií mohlo snížit náklady na výstavbu o 15–20 %.
„Normy mají chránit lidi, ne brzdit stavby,“ řekl k problému Tomáš Kadeřábek, ředitel Asociace developerů. Dodal, že mezi největší překážky dnes patří neadekvátní požadavky na přemrštěné parkovací normy, nákladné energetické požadavky nebo chaoticky aplikované požární předpisy.
Pokud tedy chce stát dosáhnout skutečné dostupnosti bydlení, musí zásadně změnit podmínky pro výstavbu
Masivní výstavba je přitom je jedinou cestou, jak dlouhodobě stabilizovat ceny, vytvořit tlak na kvalitu, nabídnout alternativy a umožnit mobilitu pracovní síly. Klíčovým principem, kterým se tato strategie řídí, je jednoduché, ale zásadní tvrzení: Každý nový byt se počítá. Nezáleží, jestli je to developerský projekt na brownfieldu, družstevní výstavba, nájemní dům nebo rekonstrukce městského bytového domu. Důležité je jediné: aby přibývalo legálně postavených, kvalitních a funkčních bytů tam, kde jsou potřeba.
Masivní výstavba ale vyžaduje pružné změny územních plánů. To však v současnosti trvá mnohdy roky i celá desetiletí. Strategie proto navrhuje například zavedení zrychleného režimu pro změny územních plánů nebo omezení možností dotčených orgánů blokovat rozvoj. Ruku v ruce s tím by mělo jít nastavení předvídatelných lhůt a provoz profesionálních stavebních úřadů s dostatečnými kapacitami a odborností. Dalším krokem ke zlepšení by mělo být odstranění paralelního posuzování nebo zavedené zákonné ochrany proti svévolnému blokování záměrů.
Další krok v systémovém řešení vidí Svaz podnikatelů ve stavebnictví v doplnění nedostatku stavebních kapacit. K tomu je nezbytné podle nich začít výrazně podporovat odborné školství, vyřešit legalizaci a řízenou integraci zahraničních pracovníků, podpořit v oboru digitalizaci a prefabrikaci a investovat do tuzemských výrobních kapacit.
Hana Landová, ředitelka Sekce Hospodářské komory uvedla, že je nutné také legislativně ukotvit výstavbu bytů jako veřejný zájem a měla by se stát součástí strategických dokumentů státu, jako je Národní investiční plán nebo Strategie hospodářského rozvoje.
Nedostatek nových bytů má totiž další důsledek
Udržuje uměle vysokou cenu starých bytů, protože není alternativa. Tím se zvyšuje tlak na domácnosti, které by jinak měly přirozenou cestu k levnějšímu nebo menšímu bydlení. Každý nový byt totiž navíc spouští celý cyklus stěhování. Přesunem do novostavby se po předchozí domácnosti uvolní nájemní byt nebo se starší byt dostane do prodeje. Nové byty tak jsou klíčem k pohybu napříč trhem i generacemi.
Odborníci se jednohlasně shodují, že pokud se podaří bytovou výstavbu jimi navrhovanými změnami nastartovat, stane se mj. klíčem ke snížení cen na realitním trhu, a to u nových i starších bytů. Současnou situaci podle nich již nemohou vyřešit dílčí opatření, jako jsou dotace či programy na podporu dostupného bydlení. Ty totiž platí jen pro vybrané skupiny, a navíc neumí vyřešit to, že byty na trhu prostě nejsou. Když není z čeho vybírat, rostou ceny a trh zamrzá pro všechny. A bez masivního navýšení bytového fondu není možné dostat ceny bydlení pod kontrolu.
Zdroj: realitycechy.cz