Tržní odhad versus reálná cena
Klient potřebuje splatit dluhy, financovat dovolenou a ještě by rád za utrženou cenu pořídil byt dětem, které brzy půjdou na vysokou školu. Proto potřebuje dům po babičce prodat za cenu, kterou si sám určil. Co udělá špatný makléř? Cenu mu odkýve, a pak marně bojuje s tím, že se žádný zájemce neozývá. Na konci je klient rozladěný, protože dům se prodal za mnohem méně, a on tak nemůže naplnit své plány.
Co naopak udělá dobrý makléř? Provede odhad tržní ceny a ten sdělí klientovi s vysvětlením, co je reálně možné a co není. Profesionální makléř tuto cenu také vždy odprezentuje pouze jako svůj názor, nikoliv jako definitivní cenu, za kterou se nemovitost prodá.
„Tento odhad vychází z jeho znalostí trhu a použití speciálních analytických nástrojů, které jsou k dispozici,“ upřesňuje Dominik Ženatý, ředitel kanceláře DOMA realitní makléři, kteří pro své klienty zpracovávají odhad ceny nemovitostí zdarma. Konečnou cenu podle něj určuje až kupující prostřednictvím své reakce na nabídku.
Možnosti nastavení prodejní ceny
Existují přitom dva hlavní přístupy k tomu, s jakou cenou prodej nemovitosti zahájit. Makléř vychází vždy z odhadu, který předtím provedl.
1. Start na minimální ceně (aukce)
Makléř inzeruje nemovitost za atraktivní cenu, často pod tržním odhadem. Tímto způsobem může přitáhnout velké množství potenciálních zájemců, kteří poté dávají své nabídky. Nevýhodou tohoto přístupu je nejistota, zda se podaří dosáhnout plánované tržní ceny.
2. Start na maximální ceně
V tomto případě makléř inzeruje nemovitost za cenu, která by měla odpovídat tržní hodnotě. Tento přístup může sice omezit počet zájemců, ale zvyšuje šance na dosažení maximální možné ceny.
Flexibilita v práci s cenou
Ať už se makléř s klientem rozhodnou pro kterýkoliv přístup, jakmile je nemovitost v inzerci, klíčové je flexibilně reagovat na tržní signály. „Pokud nemovitost nezískává žádnou pozornost, je nutné přehodnotit její prezentaci a cenu. Snížení ceny o vhodnou částku může zvýšit zájem potenciálních kupců a urychlit prodej, pokud klient potřebuje peníze dříve,“ vysvětluje Dominik Ženatý.
Strategii úprav cen doporučuje promyslet ještě před začátkem prodeje. Zohlednit by se měly jak časové aspekty, tak aktuální potřeby klienta. Je však nezbytné, aby každá změna ceny byla strategická a přinášela pozitivní efekty na proces prodeje.
Zdroj: realitycechy.cz