Home office a sdílené kanceláře jsou trendem budoucnosti

Home office a sdílené kanceláře jsou trendem budoucnosti

Během pandemie koronaviru se stala práce z domova běžným standardem pro všechny profese, které to umožňují. Po skončení tohoto období však u mnoha firem vyvstává otázka, zda a do jaké míry v práci z domova pokračovat. Má to určitě své výhody pro zaměstnavatele i zaměstnance.

Podle průzkumu společnosti CBRE po letech pandemie a nutnosti práce z domova začaly během minulých dvou let firmy v celé Evropě preferovat tzv. hybridní model práce. Což znamená částečnou práci z domova. Také proto se mění pohled na pracovní místa a velikost a strukturu kanceláří. Jasná většina z oslovených firem (89 %) předpokládá, že v horizontu dvou let budou alespoň část jejich portfolia napříč Evropou tvořit servisované kanceláře anebo coworkingová centra (flexi offices). Přičemž mezi důležitými parametry pro samotné kancelářské jednotky a jejich vnitřní prostředí, jasně dominuje flexibilita prostor, která umožní prostorové uspořádání upravovat podle aktuálních potřeb.

Flexibilita prostor je dnes trendem nejen u malých firem, ale i u velkých korporátních celků. Některé firmy si proto ponechávají část tradičních kanceláří, ale k tomu přidávají flexibilní kanceláře v coworkingových centrech s tím, že zaměstnancům umožňují také práci z domova. Průzkum CBRE uvádí, že větší firmy, včetně nadnárodních koncernů, které přicházejí do flexibilních coworkingových center, požadují své samostatné prostory například s kapacitou pro šedesát osob, a k tomu chtějí využívat zasedací místnosti, sdílené kanceláře a společné prostory. Výhod takového uspořádání je hned několik.

V minulosti byly kancelářské prostory vyhledávány především na základě čtverečních metrů. Dle současných norem by měl mít jeden zaměstnanec plochu zhruba 8 m2. Pokud má však mít i prostor pro jednání či odkládání pracovních pomůcek, měla by to být plocha dvojnásobná. Ovšem jestliže bude firma plánovat, že někteří zaměstnanci budou částečně pracovat z domova, může pronajmout menší plochu, v níž se budou pracovníci střídat.

A to umožňují právě coworkingová centra, která mohou nabídnout různě velké plochy k pronájmu, nebo také jen sdílené stoly či kanceláře. Firma si pak může pronajmout například jednu kancelář pro vedení firmy, druhou pro kreativní a ekonomický tým, který může být dvakrát větší, než kolik bude v kanceláři míst. Budou totiž v dohodnutých intervalech střídat home office s prací v kanceláři. A třetí možností je například pro IT a obchodní profese, u nichž bude převažovat práce doma nebo v terénu, objednat na vybrané termíny volný pracovní stůl.

K tomu přistupuje další finanční benefit, a to je úspora za vybavení kanceláří a služby, které by si firma musela na samostatném pracovišti zajistit, avšak v centru je bude sdílet s ostatními nájemci. Coworkingová centra jsou vybavena moderním nábytkem s důrazem na ergonomii a pohodlí, ale také nejmodernější technikou a technologiemi, které umožňují například na dálku zajistit volné místo v garáži, monitorovat okolí, neomezený dvacetičtyřhodinový přístup do objektu či nabíjení elektromobilu. Možné je využívat nejen společnou kuchyňku či kavárnu, ale také služeb recepce, která zajistí příjem a odeslání zásilek, ohlášení návštěv, či další administrativní práce, i služby ostrahy. 

Nemalou výhodou, kterou uvádějí překvapivě i velké firmy, je sdílení společných prostor s lidmi různých profesí. Zjišťuje se, že možnost potkávat nejen své spolupracovníky, ale také zaměstnance jiných firem či freelancery, znamená neformální výměnu informací, sdílení různých zkušeností a pohledů na určitou problematiku, což často může přinést do firem nové nápady a zajímavá řešení.

Již od 1. ledna 2021 bylo do zákoníku práce zavedeno sdílené pracovní místo. Návrh nového zákoníku práce, který má být schválen během letošního roku a částečně uveden do praxe již od druhého pololetí 2023, k tomu přidává možnost práce z domova, a to především pro zaměstnance pečující o dítě do 9 let nebo těhotné zaměstnankyně. To vše bude zřejmě přispívat ke zmenšování vlastních kancelářských prostor a k přesunu do flexibilních coworkingových kanceláří, kde zaměstnanci mohou řešit společné problémy, a následně část práce vykonávat v pohodlí svého domova.

Zdroj: realitymorava.cz

Markéta Vašatová
31. červenec 2023

K tématu vám ochotně sdělí více informací Bc. Markéta Vašatová

Markéta Vašatová
Odesláním tohoto formuláře dáváte souhlas se zpracováním vašich osobních údajů.
Neplatný vstupNeplatný email{captcha:validation}Neplatný vstup